Klarna And Swiss Big

Över 1500 nöjda kunder varje år

Uppsala

Kullens trafikskola öppnar ny skola i Uppsala!

  • Körlektioner
  • Körkortspaket
  • Intensivkurser
  • Risk 1
  • Handledarkurs
BOKA NU!
Lidingö Skola4

Nya besiktningsregler för äldre bilar – detta behöver du veta

En orange veteranbil på en smal väg

Historik: Därför infördes 50-årsregeln

Den rullande 50-årsregeln infördes i maj 2018 och innebar att personbilar, lastbilar och bussar som var 50 år eller äldre blev besiktningsbefriade, förutsatt att de genomgått en sista godkänd besiktning.

Denna reform ersatte ett äldre regelverk där bara fordon från 1950 eller tidigare var undantagna. Målet med förändringen var att förenkla regelverket och ta hänsyn till kulturhistoriskt värdefulla fordon som används sparsamt i trafiken.

Reformen motiverades av att äldre fordon ofta ägs av entusiaster, underhålls noggrant och sällan används i vardagstrafik.

Det skulle också minska trycket på besiktningssystemet och fokusera resurser på fordon med högre riskprofil.

Varför föreslås ändringar nu?

Transportstyrelsen har sedan regeln implementerades 2018 identifierat brister i hur den tillämpats. Vissa fordon som inte uppfyller dagens krav på trafiksäkerhet har fortsatt att användas på vägarna utan kontroll.

Myndigheten anser att den rullande 50-årsgränsen nu utnyttjas av vissa ägare för att kringgå kontrollplikten.

Transportstyrelsens nya förslag syftar till att:

  • Öka trafiksäkerheten genom bättre kontroll av gamla fordon.

  • Förhindra att undermåliga eller felaktigt modifierade fordon används i trafik.

  • Begränsa besiktningsbefrielse till fordon med verkligt kulturhistoriskt värde.

  • Skapa tydliga regler för vad som gäller vid ombyggnation och modifiering.

Fordon som är kraftigt ombyggda, trimmade eller tekniskt modifierade anses inte längre uppfylla kriterierna för befrielse och bör därför besiktigas regelbundet.

Vad innebär det nya förslaget?

Transportstyrelsen föreslår därför att den rullande 50-årsregeln slopas och ersätts med ett fast tillverkningsår som gräns för befrielse. Dessutom införs skarpare krav på fordon som tidigare varit undantagna.

De viktigaste punkterna:

  • Endast fordon tillverkade 1960 eller tidigare ska fortsatt vara besiktningsbefriade.

  • Fordon tillverkade 1951–1959 måste kontrollbesiktigas på nytt.

  • Dessa fordon kan bli befriade igen efter godkänd besiktning – om de är i originalskick eller har tidstypiska modifieringar.

  • Om bilen är ombyggd eller trimmad måste den besiktigas vartannat år.

Förslaget fokuserar på att säkerhet och historisk autenticitet ska vara avgörande för undantag. Exempel på tidstypiska modifieringar är däck, lack eller detaljer som var vanliga vid fordonets tillverkningstid.

Hur fungerar remissprocessen?

Förslaget är nu ute på remiss. Det innebär att myndigheter, organisationer, branschföreträdare och privatpersoner kan lämna synpunkter innan beslut tas.

Det är ett sätt att säkerställa att reglerna är väl genomtänkta och eventuella brister kan tas upp.

  • Remisstiden pågår till slutet av augusti 2025.

  • Transportstyrelsen förväntas fatta beslut i början av 2026.

  • Om förslaget godkänns träder reglerna i kraft tre månader senare – preliminärt våren 2026.

Hur påverkar det dig som fordonsägare?

Om du har en bil från 1950- eller 60-talet som är besiktningsbefriad idag, bör du kontrollera fordonets tillverkningsår och tekniska skick. Särskilt om bilen är modifierad.

Vad tycker intresseorganisationerna?

Många inom veteranbilsrörelsen har uttryckt oro för att förslaget slår för hårt mot äldre bilar som är i gott skick men inte 100 % original.

Organisationer som Motorhistoriska Riksförbundet har lyft att det är brist på kompetens hos besiktningsorgan att bedöma så gamla fordon korrekt.

Vissa föreslår istället längre besiktningsintervaller, till exempel vart femte år, som ett alternativ till att helt ta bort befrielsen för modifierade bilar.

Vad händer om förslaget inte går igenom?

Om remissinstanserna avstyrker förslaget, eller om det inte får politiskt stöd, fortsätter dagens regelverk att gälla. Det betyder att fordon blir besiktningsbefriade när de fyller 50 år och genomgått en sista godkänd kontroll.

Som fordonsägare är det klokt att hålla sig uppdaterad eftersom förslaget fortfarande kan justeras eller avslås.

Sammanfattning

  • Den rullande 50-årsregeln föreslås tas bort.

  • Endast bilar tillverkade 1960 eller tidigare blir fortsatt befriade.

  • Bilar tillverkade 1951–1959 måste besiktigas igen, men kan befrias efter kontroll.

  • Modifierade eller trimmade veteranbilar förväntas besiktigas vartannat år.

  • Förslaget är ute på remiss till augusti 2025 och kan träda i kraft våren 2026.

Kullens Trafikskola rekommenderar alla ägare av äldre fordon att hålla sig informerade. Det handlar inte bara om regler – utan om trygghet på vägarna. Har du frågor om besiktning eller bilregler? Vi hjälper dig gärna!